13-12-12

Corruptie en kindermisbruiken: Minister Van den Bossche

kies.socialist.welvaart.gezin.jpgDe Werkgroep Morkhoven ontving nog altijd geen afdoend antwoord van minister Freya Van den Bossche, Vlaamse minister voor Wonen en dochter van oud-minister Luc Van den Bossche, inzake het geknoei met sociale woningen en de uitdrijvingen van bewoners door middel van petities bij de Geelse Huisvesting. 


In het bestuur van de Geelse Huisvesting zetelt ondermeer Victor Vervloesem die het, na zijn klachten tegen zijn halfbroer Marcel Vervloesem, tot  gemeenteraadslid van Herentals en lid van de politieraad van Neteland wist te schoppen die onder leiding staat van burgemeester en ex-kamerlid Jan Peeters.  Peeters was gedurende enkele jaren staatssecretaris en minister voor Veiligheid en heeft in die functie ongetwijfeld samengewerkt met Luc Van den Bossche. Een minister van Veiligheid veronderstelt ook contacten te onderhouden met de Belgische Staatsveiligheid. 

In 2007 eiste Els Van Eeckhaut, strafpleiter te Gent en een dochter van de gereputeerde strafpleiter Piet Van Eeckhaut die Schepen was van de stad Gent, om de site van de vzw Werkgroep Morkhoven uit de lijst van de Top 100 van invloedrijke blogs van de zoekrobot 'Metatale' te halen. Zij vond de site van de vzw Werkgroep Morkhoven 'dubieus'. De provocaties resulteerden in het sluiten van de blog 'Doofpot Justitie' van de vzw Werkgroep Morkhoven die zeer populair was. De Werkgroep kan al een paar jaren niet meer op deze blog publiceren.
Els Van Eeckhaut werkte 1,5 jaar op het kabinet van minister Freya Van den Bossche.
Zowel in 2006 als in 2012, kwamen Van Eeckhaut en Freya Van den Bossche samen op als kandidaten voor de gemeenteraadsverkiezingen.

Al de genoemde personen maken deel uit van Socialistische Partij Anders (sp.a) die door Victor Vervloesem onvoorwaardelijk te steunen, een zeer belangrijke rol speelde in het toedekken van de kinderpornozaak Zandvoort.  Die zaak werd namelijk dichtgedekt door het jarenlange mediaproces tegen Morkhoven-activist Marcel Vervloesem die de kinderpornozaak Zandvoort onthulde.

----

734Bossche.jpgOpen Brief van 3 maart 2011 aan de Vlaamse minister van Woonbeleid, mevrouw Freya Van den Bossche

Van: Jan Boeykens
Datum: 3 maart 2011 21:13
Onderwerp: Geelse Bouwmaatschappij
Aan: kabinet.vandenbossche@vlaanderen.be

Brussel, 3 maart 2011

Minister Freya Van den Bossche
Martelaarsplein 7
1000 Brussel

 

Geachte Mevrouw,

Betreft: Geelse Huisvesting - geknoei en fraude met sociale woningen - verzoek tot het instellen van een onderzoek

Zoals u weet, probeerde mevrouw Breughelmans uit de wijk Koninkrijk te Morkhoven (Noorderwijk,Herentals) enkele dagen geleden zelfmoord te plegen doordat de Geelse  Bouwmaatschappij, haar met haar gezin en haar 80-jarige zieke moeder, uit haar sociale woning wil drijven.

Mevrouw Breughelmans, betaalt  haar huur al 23 jaar lang op een correcte manier.

In het bestuur van de Geelse Bouwmaatschappij zetelen twee Herentalse gemeenteraadsleden. Eén van die Herentalse gemeenteraadsleden is de genaamde Victor V. (sp.a) die toevallig ook de man was die de klachten tegen Marcel Vervloesem van de vzw Werkgroep Morkhoven organiseerde.

Victor V. betrekt zelf al jarenlang een sociale woning van de Geelse Bouwmaatschappij in de voornoemde wijk.

Enkele jaren geleden werd er in de wijk 'Koninkrijk' een petitie opgesteld waarin werd geëist dat Marcel Vervloesem uit zijn woning van de Geelse Bouwmaatschappij zou gezet worden en de vzw Werkgroep Morkhoven van het Internet verwijderd zou worden.

De petitie die slechts door een tiental mensen uit het entourage van Victor V. was getekend, werd door de tussenkomst van CD&V-gemeenteraadslid Marleen Diels uit Noorderwijk, zelfs in de Herentalse gemeenteraad besproken. Victor V. was toen nog geen gemeenteraadslid.

Uw politieke collega, de Herentalse burgemeester Jan Peeters (die tevens voorzitter is van het Herentalse Sp.a-bestuur waarvan Victor V. lid is), zei dat hij 'wel oren had inzake de woninguitdrijving van Marcel Vervloesem gezien het imago van Herentals en omgeving geschaad werd'. Peeters vergat in zijn verklaringen aan de lokale pers, blijkbaar rekening te houden met het feit dat Marcel Vervloesem toen nog voor het Hof van Beroep te Antwerpen moest verschijnen en dus niet eens veroordeeld was. Inzake de verwijdering van de vzw Werkgroep Morkhoven van het Internet, repliceerde Peeters dat hij dit 'door de juridische dienst van de Stad Herentals zou laten onderzoeken'. Vorig jaar werd Marcel Vervloesem dan door de Geelse Bouwmaatschappij zonder pardon uit zijn woning gezet.

Ik kan er misschien nog even aan toevoegen dat de petitie tegen Marcel Vervloesem en de vzw Werkgroep Morkhoven mede werd getekend door de  genaamde Hilde C., die destijds de buurvrouw was van Marcel Vervloesem.  Deze vrouw had nochthans geen recht op een sociale woning.  Op de eerste plaats was zij eigenares van een huis te Berlaar waar zij woonde.  Bovendien kwam zij niet in aanmerking voor een sociale woning omdat zij niet voldeed aan de voorwaarde dat men eerst drie jaar lang in de stad of  gemeente waarin men de aanvraag doet, moet wonen. Hilde C. schreef naar een aantal parlementsleden, ministers en Herentalse gemeenteraadsleden en verzocht hen of men haar geen viendendienst wilde bewijzen.  De minister antwoordde dat zij 'niet in aanmerking kwam' maar dank zij de collega van Victor V. die als Herentals gemeenteraadslid in het bestuur van de Geelse Bouwmaatschappij zetelt, wist zij vrijwel onmiddellijk aan een sociale woning te geraken. Dat ging ten koste van de mensen die werkelijk behoefte hebben aan een sociale woning en die soms al jarenlang op een wachtlijst staan. We hebben toevallig enkele kopies van de brieven die mevrouw C. naar de politici schreef en van de antwoorden van die politici in ons bezit. 

Het is opmerkelijk dat, zoals voor de uitdrijving van 'Marcel Vervloesem, ook in de zaak van mevrouw Breughelmans een petitie werd opgesteld die door een tiental mensen uit de omgeving van Victor V. werd getekend. Daarin werd het gezin Breughelmans van 'geluidsoverlast' beschuldigd. Deze petitie werd via de wijkagent Ronny N. die nooit een vaststelling deed van 'geluidsoverlast' en er dus ook geen P.V. van opstelde, aan de directie van de Geelse Bouwmaatschappij bezorgd die deze klacht metéén ernstig nam. De directie baseerde zich dus louter op een gezegde.

De Geelse Bouwmaatschappij, die zich intussen Geelse Huisvesting noemt, liet daarop door haar sociaal assistente Ilse V. een sociaal onderzoek openen waaraan de betrokken wijkagent met zijn persoonlijke beschuldigingen tegenover mevrouw Breughelmans, mocht deelnemen.

Ilse V. schreef in haar brief van 4.11.2008 aan mevrouw Breughelmans: 'Met deze brief willen wij bevestigen dat u gevraagd heeft om samen met de buren rond de tafel te zitten om een oplossing te zoeken voor het burenprobleem. De buren hebben negatief geäntwoord'. Er bestaat zelfs een bandopname van een gesprek waarin Ilse V. zegt dat de buren (een ex-fabriekdirecteur en zijn gezin die eigenlijk geen recht hadden op een sociale woning) 'niet willen meewerken'.

Door de corruptie binnen het bestuur van de Geelse Huisvesting, stelde Ilse V. op een bepaald moment echter dat mevrouw Breughelmans diegene was die 'de verzoeningspogingen steeds tegenwerkte'.

Omdat ik vind dat de sociaal-zwakkeren binnen onze maatschappij en de bewoners van sociale woningen extra moeten beschermd worden en zeker  geen slachtoffer mogen worden van politieke intriges en geknoei met sociale woningen, waarbij zij tot wanhoop worden gedreven, verzoek ik u om deze zaken grondig te onderzoeken.

Het sociale woonbeleid in Vlaanderen dat door uw Ministerie wordt gesubsidieerd, mag niet leiden tot Siciliaanse toestanden waarbij wijkcriminelen en corrupte politici mensen uit hun woningen drijven omdat zij met de vrijgekomen woningen bepaalde  'vriendendiensten' willen bewijzen.

Mag ik u tenslotte nog doen opmerken dat Victor V. destijds een wijkcomité oprichtte waarin hij zichzelf tot 'directeur-generaal' aanstelde en waarin gesproken werd over de toekenning van sociale woningen ?  Mevrouw Breughelmans en haar man zijn toevallig ook zeer goed bevriend met Marcel Vervloesem waartegen, zoals gezegd, destijds ook een petitie werd opgesteld om hem uit zijn sociale woning te drijven. De kinderen van  mevrouw Breughelmans kwamen vrijwel iedere dag op bezoek bij Marcel Vervloesem. Die vriendschappelijke band kwam ook tot uiting in de ontlastende verklaringen die zij destijds ten gunste van Marcel Vervloesem aflegden. Maar, zoals de Hoge Raad voor de Justitie enkele jaren geleden moest toegeven, verdwenen die ontlastende stukken uit het strafdossier van de correctionele rechtbank van Turnhout.

In afwachting van uw antwoord, teken ik,

Hoogachtend,

Jan Boeykens, Faiderstraat 10, 1060 Sint-Gillis

05-12-12

Nederlandse Grondwet moest burger meer inspraak geven

willem-2-koning-der-nederlanden.jpg

Hoofdstuk 1 Grondwet (volledige tekst) - Hoofdinhoud

 

Art. 1

Allen die zich in Nederland bevinden, worden in gelijke gevallen gelijk behandeld. Discriminatie wegens godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, ras, geslacht of op welke grond dan ook, is niet toegestaan.

Art. 2

1. De wet regelt wie Nederlander is.

2. De wet regelt de toelating en de uitzetting van vreemdelingen.

3. Uitlevering kan slechts geschieden krachtens verdrag. Verdere voorschriften omtrent uitlevering worden bij de wet gegeven.

4. Ieder heeft het recht het land te verlaten, behoudens in de gevallen, bij de wet bepaald.

Art. 3

Alle Nederlanders zijn op gelijke voet in openbare dienst benoembaar.

Art. 4

Iedere Nederlander heeft gelijkelijk recht de leden van algemeen vertegenwoordigende organen te verkiezen alsmede tot lid van deze organen te worden verkozen, behoudens bij de wet gestelde beperkingen en uitzonderingen.

Art. 5

Ieder heeft het recht verzoeken schriftelijk bij het bevoegd gezag in te dienen.

Art. 6

1. Ieder heeft het recht zijn godsdienst of levensovertuiging, individueel of in gemeenschap met anderen, vrij te belijden, behoudens ieders verantwoordelijkheid volgens de wet.

2. De wet kan ter zake van de uitoefening van dit recht buiten gebouwen en besloten plaatsen regels stellen ter bescherming van de gezondheid, in het belang van het verkeer en ter bestrijding of voorkoming van wanordelijkheden.

Art. 7

1. Niemand heeft voorafgaand verlof nodig om door de drukpers gedachten of gevoelens te openbaren, behoudens ieders verantwoordelijkheid volgens de wet.

2. De wet stelt regels omtrent radio en televisie. Er is geen voorafgaand toezicht op de inhoud van een radio- of televisieuitzending.

3. Voor het openbaren van gedachten of gevoelens door andere dan in de voorgaande leden genoemde middelen heeft niemand voorafgaand verlof nodig wegens de inhoud daarvan, behoudens ieders verantwoordelijkheid volgens de wet. De wet kan het geven van vertoningen toegankelijk voor personen jonger dan zestien jaar regelen ter bescherming van de goede zeden.

4. De voorgaande leden zijn niet van toepassing op het maken van handelsreclame.

Art. 8

Het recht tot vereniging wordt erkend. Bij de wet kan dit recht worden beperkt in het belang van de openbare orde.

Art. 9

1. Het recht tot vergadering en betoging wordt erkend, behoudens ieders verantwoordelijkheid volgens de wet.

2. De wet kan regels stellen ter bescherming van de gezondheid, in het belang van het verkeer en ter bestrijding of voorkoming van wanordelijkheden.

Art. 10

1. Ieder heeft, behoudens bij of krachtens de wet te stellen beperkingen, recht op eerbiediging van zijn persoonlijke levenssfeer.

2. De wet stelt regels ter bescherming van de persoonlijke levenssfeer in verband met het vastleggen en verstrekken van persoonsgegevens.

3. De wet stelt regels inzake de aanspraken van personen op kennisneming van over hen vastgelegde gegevens en van het gebruik dat daarvan wordt gemaakt, alsmede op verbetering van zodanige gegevens.

Art. 11

Ieder heeft, behoudens bij of krachtens de wet te stellen beperkingen, recht op onaantastbaarheid van zijn lichaam.

Art. 12

1. Het binnentreden in een woning zonder toestemming van de bewoner is alleen geoorloofd in de gevallen bij of krachtens de wet bepaald, door hen die daartoe bij of krachtens de wet zijn aangewezen.

2. Voor het binnentreden overeenkomstig het eerste lid zijn voorafgaande legitimatie en mededeling van het doel van het binnentreden vereist, behoudens bij de wet gestelde uitzonderingen.

3. Aan de bewoner wordt zo spoedig mogelijk een schriftelijk verslag van het binnentreden verstrekt. Indien het binnentreden in het belang van de nationale veiligheid of dat van de strafvordering heeft plaatsgevonden, kan volgens bij de wet te stellen regels de verstrekking van het verslag worden uitgesteld. In de bij de wet te bepalen gevallen kan de verstrekking achterwege worden gelaten, indien het belang van de nationale veiligheid zich tegen verstrekking blijvend verzet.

Art. 13

1. Het briefgeheim is onschendbaar, behalve, in de gevallen bij de wet bepaald, op last van de rechter.

2. Het telefoon- en telegraafgeheim is onschendbaar, behalve, in de gevallen bij de wet bepaald, door of met machtiging van hen die daartoe bij de wet zijn aangewezen.

Art. 14

1. Onteigening kan alleen geschieden in het algemeen belang en tegen vooraf verzekerde schadeloosstelling, een en ander naar bij of krachtens de wet te stellen voorschriften.

2. De schadeloosstelling behoeft niet vooraf verzekerd te zijn, wanneer in geval van nood onverwijld onteigening geboden is.

3. In de gevallen bij of krachtens de wet bepaald bestaat recht op schadeloosstelling of tegemoetkoming in de schade, indien in het algemeen belang eigendom door het bevoegd gezag wordt vernietigd of onbruikbaar gemaakt of de uitoefening van het eigendomsrecht wordt beperkt.

Art. 15

1. Buiten de gevallen bij of krachtens de wet bepaald mag niemand zijn vrijheid worden ontnomen.

2. Hij aan wie anders dan op rechterlijk bevel zijn vrijheid is ontnomen, kan aan de rechter zijn invrijheidstelling verzoeken. Hij wordt in dat geval door de rechter gehoord binnen een bij de wet te bepalen termijn. De rechter gelast de onmiddellijke invrijheidstelling, indien hij de vrijheidsontneming onrechtmatig oordeelt.

3. De berechting van hem aan wie met het oog daarop zijn vrijheid is ontnomen, vindt binnen een redelijke termijn plaats.

4. Hij aan wie rechtmatig zijn vrijheid is ontnomen, kan worden beperkt in de uitoefening van grondrechten voor zover deze zich niet met de vrijheidsontneming verdraagt.

Art. 16

Geen feit is strafbaar dan uit kracht van een daaraan voorafgegane wettelijke strafbepaling.

Art. 17

Niemand kan tegen zijn wil worden afgehouden van de rechter die de wet hem toekent.

Art. 18

1. Ieder kan zich in rechte en in administratief beroep doen bijstaan.

2. De wet stelt regels omtrent het verlenen van rechtsbijstand aan minder draagkrachtigen.

Art. 19

1. Bevordering van voldoende werkgelegenheid is voorwerp van zorg der overheid.

2. De wet stelt regels omtrent de rechtspositie van hen die arbeid verrichten en omtrent hun bescherming daarbij, alsmede omtrent medezeggenschap.

3. Het recht van iedere Nederlander op vrije keuze van arbeid wordt erkend, behoudens de beperkingen bij of krachtens de wet gesteld.

Art. 20

1. De bestaanszekerheid der bevolking en spreiding van welvaart zijn voorwerp van zorg der overheid.

2. De wet stelt regels omtrent de aanspraken op sociale zekerheid.

3. Nederlanders hier te lande, die niet in het bestaan kunnen voorzien, hebben een bij de wet te regelen recht op bijstand van overheidswege.

Art. 21

De zorg van de overheid is gericht op de bewoonbaarheid van het land en de bescherming en verbetering van het leefmilieu.

Art. 22

1. De overheid treft maatregelen ter bevordering van de volksgezondheid.

2. Bevordering van voldoende woongelegenheid is voorwerp van zorg der overheid.

3. Zij schept voorwaarden voor maatschappelijke en culturele ontplooiing en voor vrijetijdsbesteding.

Art. 23

1. Het onderwijs is een voorwerp van de aanhoudende zorg der regering.

2. Het geven van onderwijs is vrij, behoudens het toezicht van de overheid en, voor wat bij de wet aangewezen vormen van onderwijs betreft, het onderzoek naar de bekwaamheid en de zedelijkheid van hen die onderwijs geven, een en ander bij de wet te regelen.

3. Het openbaar onderwijs wordt, met eerbiediging van ieders godsdienst of levensovertuiging, bij de wet geregeld.

4. In elke gemeente wordt van overheidswege voldoend openbaar algemeen vormend lager onderwijs gegeven in een genoegzaam aantal openbare scholen. Volgens bij de wet te stellen regels kan afwijking van deze bepaling worden toegelaten, mits tot het ontvangen van zodanig onderwijs gelegenheid wordt gegeven, al dan niet in een openbare school.

5. De eisen van deugdelijkheid, aan het geheel of ten dele uit de openbare kas te bekostigen onderwijs te stellen, worden bij de wet geregeld, met inachtneming, voor zover het bijzonder onderwijs betreft, van de vrijheid van richting.

6. Deze eisen worden voor het algemeen vormend lager onderwijs zodanig geregeld, dat de deugdelijkheid van het geheel uit de openbare kas bekostigd bijzonder onderwijs en van het openbaar onderwijs even afdoende wordt gewaarborgd. Bij die regeling wordt met name de vrijheid van het bijzonder onderwijs betreffende de keuze der leermiddelen en de aanstelling der onderwijzers geëerbiedigd.

7. Het bijzonder algemeen vormend lager onderwijs, dat aan de bij de wet te stellen voorwaarden voldoet, wordt naar dezelfde maatstaf als het openbaar onderwijs uit de openbare kas bekostigd. De wet stelt de voorwaarden vast, waarop voor het bijzonder algemeen vormend middelbaar en voorbereidend hoger onderwijs bijdragen uit de openbare kas worden verleend.

8. De regering doet jaarlijks van de staat van het onderwijs verslag aan de Staten-Generaal.

http://www.parlement.com/id/vhnnmt7jesyv/hoofdstuk_1_grondwet_volledige_tekst

Foto: Koning Willem II die in maart 1848 de opdracht gaf om een nieuwe grondwet uit te werken die de gewone burger meer inspraak moest geven.

http://www.absolutefacts.nl/royalty/data/willem-2-grondwet-1848.htm